zondag 28 oktober 2012

Het onderwijs van tegenwoordig... -- Idee 2 Paul Verhaeghe

Zoals in de vorige blog al vermeld, worden de mensen geconfronteerd met schaamte, vernedering en horen als het ware bij de ‘losers’, de ‘mislukkelingen’. Een oorzaak hiervan is volgens Paul Verhaeghe (psycholoog en psychoanalyticus) het onderwijs.

·         Vroeger
·         Nu
Het onderwijs moest hoogopgeleide burgers afleveren die bijdragen tot een betere maatschappij.
Men ‘moet’ kiezen voor een winstgevende opleiding = competentiegericht
Zelfs kleuters moeten getest worden zodat ze in de juiste economische richting kunnen worden geduwd.

 
Competentiegericht onderwijs:

In het begin had men erg nobele doelstellingen. Men wou namelijk uitgaan van vaardigheden die belangrijk zijn in het beroepsleven. Zo krijgen alle jonge mensen de kans om hun eigen weg uit te gaan.

Op vrij korte tijd waren niet alleen de praktische competenties belangrijk (bv. talenkennis), maar ook de persoonlijkheidskernmerken (bv. flexibel zijn). De mens wordt gezien als ‘manager van het leven’. Jongeren moeten zichzelf beschouwen als een bedrijf. Door hun kennis en vaardigheden kunnen zij hun marktwaarde verhogen. Het neoliberalisme + onderwijs heeft de mens dus zo ontwikkeld dat men zich automatisch afvraagt: wat brengt het op voor mij? Een teken van egoïsme en materialisme.  

 
Het onderwijs is door de jaren heen dus erg veel veranderd. Jongeren mogen als het ware niet meer zelf kiezen wat ze willen. Stel nu, er is een jongen en hij twijfelt tussen de studies burgerlijk ingenieur of dokter. Een doorslaggevende rol zal zijn dat dokter meer opbrengt. Dit zal hij ook te horen krijgen van de buitenwereld. Dus kiest hij maar voor dokter…terwijl we vroeger deden waar we zin in hadden. Hoeveel het opbracht speelde niet zo’n doorslaggevende rol. Ik vind dat het onderwijs wat moet aangepast worden zodat jongeren deze vraag niet meteen gaan stellen. Hoe men dit moet aanpakken is een andere vraag…

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten