·
Vroeger
|
·
Nu
|
Het onderwijs moest hoogopgeleide burgers
afleveren die bijdragen tot een betere maatschappij.
|
Men ‘moet’ kiezen voor een winstgevende
opleiding = competentiegericht
Zelfs kleuters moeten getest worden zodat
ze in de juiste economische richting kunnen worden geduwd.
|
In het begin had men erg nobele doelstellingen. Men wou namelijk uitgaan van vaardigheden die belangrijk zijn in het beroepsleven. Zo krijgen alle jonge mensen de kans om hun eigen weg uit te gaan.
Op vrij korte tijd waren niet alleen de praktische competenties belangrijk (bv. talenkennis), maar ook de persoonlijkheidskernmerken (bv. flexibel zijn). De mens wordt gezien als ‘manager van het leven’. Jongeren moeten zichzelf beschouwen als een bedrijf. Door hun kennis en vaardigheden kunnen zij hun marktwaarde verhogen. Het neoliberalisme + onderwijs heeft de mens dus zo ontwikkeld dat men zich automatisch afvraagt: wat brengt het op voor mij? Een teken van egoïsme en materialisme.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten